- Σύγχρονες τεχνικές διδασκαλίας
- Ψηφιακή αφήγηση
- Διδακτική της Γεωγραφίας
- Συμπεριληπτική εκπαίδευση
- Αξιολόγηση
- Εκπαίδευση εκπαιδευτικών
Από το 2017 – σήμερα (ως Ε.ΔΙ.Π.)
- 09.2023 – 31.8.2026: Active Citizen Compass (ACC) (www.activecitizencompass.eu). Επιστημονικά Υπεύθυνη για την ελληνική πλευρά
- 09.2020 – 31.8.2023: All Inc! Building LGBT+ friendly schools across Europe (http://allinc.eu/). Επιστημονικά Υπεύθυνη για την ελληνική πλευρά
- 09.2020 – 31.8.2023: ITTS- International Teachers’ for Tomorrow’s School. System Change as an Occasion for Intercultural School Development and Mutual Learning (http://itts-europe.org/). Επιστημονικά Υπεύθυνη για την ελληνική πλευρά
- 09.2020 – 31.8.2023: Joinme2 - Promoting Inclusive Education at Tertiary Level (http://www.joinme2.org/). Επιστημονικά Υπεύθυνη για την ελληνική πλευρά
Aπό το 1999 – 2017 (βλ. αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα)
Μαθήματα Προπτυχιακο΄ύ Προγράμματος Σπουδών
-
Παιδαγωγική Ψυχολογία (χειμερινό εξάμηνο, από το 2017-2018 έως και σήμερα)
-
Γενική Διδακτική (πρακτική άσκηση) (χειμερινό εξάμηνο, από το 2017-2018 έως και σήμερα)
-
Ποσοτικές Μέθοδοι στη Γεωγραφία (Υποστηριξη εργαστηριακού μαθήματος κατα το ακαδ. έτος 2017-2018)
-
Εκπαίδευση και Διδακτική της Γεωγραφίας (πρακτική άσκηση) (εαρινό εξάμηνο από το 2017-2018, έως και σήμερα)
-
Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, εαρινό εξάμηνο ακαδ. έτους 2017-2018)
Μαθήματα Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών
- Μέθοδοι Προβολής και Διδασκαλίας της Ανθρωπογεωγραφίας ΠΜΣ «Ανθρωπογεωγραφία, Ανάπτυξη και Σχεδιασμός του Χώρου’ (εαρινό εξάμηνο, από το 2018-2019 έως και σήμερα)
Alpochoritis, C., Chiou, V., & Stafidas, D. (2023). The effectiveness of geo-comics as an instructional tool: A case study of teaching geography in a Greek school. In V. Chiou, L. Geunis, O. Holz, N. Oruc Erturk, J. Ratkowska-Pasikowska, & F. Shelton (Eds), Contemporary Challenges in Education. Paradoxes and Illuminations. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4697-7
Chiou, V., & Holz. O. (2023). International Teachers for Tomorrow’s School: basic needs, opportunities and challenges. In M., Brumen, V. Chiou, R. Schüssler, & O. Holz (Eds.). (2023), Welcoming international teachers at school – A guide for mentors, principals and the school community. Bielefeld: Bielefeld School of Education (BiSEd), Projekt "International Teachers for Tomorrow’s School" (ITTS). https://doi.org/10.4119/unibi/2978118 ISBN: 978-3-943363-08-1
Chiou, V., & Holz. O. (2023). What’s Next?. In M., Brumen, V. Chiou, R. Schüssler, & O. Holz (Eds.). (2023), Welcoming international teachers at school – A guide for mentors, principals and the school community. Bielefeld: Bielefeld School of Education (BiSEd), Projekt "International Teachers for Tomorrow’s School" (ITTS). https://doi.org/10.4119/unibi/2978118 ISBN: 978-3-943363-08-1
Chiou, V., & Petracou, E. (2023). The Professional Re-Integration of International Teachers: Barriers and Prospects in the Greek Context. In R. Schüssler, S. Hachmeister, N. Auner, K. D’Herdt, & O.Holz. (Eds.). International Teachers for Tomorrow’s School. Opportunities and challenges of the professional re-entry of international teachers in selected European countries. Waxmann. ISBN 987-3-8309-4719-6. https://www.waxmann.com/en/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC128660&tx_p2waxmann_pi2%5Baction%5D=show&tx_p2waxmann_pi2%5Bcontroller%5D=Buch&cHash=14a16b0ec02a8e540ceb92a7896bda4b
Chiou, V., & Petracou, E. (2023). Die berufliche Integration von internationalen Lehrkräften: Hindernisse und Aussichten im griechischen Kontext. In R. Schüssler, S. Hachmeister, N. Auner, K. D’Herdt, & O.Holz. (Hrsg.). Internationale Lehrkräfte für DIE Schule von morgen. Chancen und Herausforderrungen des beruflichen Wiedereinstiegs internationaler Lehrkräfte ausgewählten europäischen Ländern. Waxmann. ISBN 987-3-8309-4719-9. https://www.waxmann.com/en/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC128659&tx_p2waxmann_pi2%5Baction%5D=show&tx_p2waxmann_pi2%5Bcontroller%5D=Buch&cHash=1d7d91ebf632204a9aa64a961996bc4c
Chiou, V., Petracou, E., & Skourtou E. (2023). How inclusive is Greek Higher Education? Attitudes and Practices of Faculty Staff and Students’ Experiences on Inclusive Education at Tertiary Level. In N. Oruc Erturk & A. Yurekli (Eds), Inclusive Education. Definition and Conceptual Framework. Waxmann. ISBN 987-3-8309-4598-7
Chiou, V. & Sideri, M. (2022). Sexuality Education and National Policies for LGBT+ People in Greece. In K. De Witte, O. Holz, & L. Geunis (Eds.), A Little Respect? LGBT+ Perspectives on Education From Across Europe, (pp. 107-128). Waxmann. ISBN 978-3-8309-4561-1.
Sideri, M. & Chiou, V. (2021). Primary School Teachers' Social Media Practices. A Case Study. In V. Chiou, L. Geunis, O. Holz, N. Oruc Erturk & F. Shelton (Eds.), Voices from the Classroom: A Celebration of Learning, (pp. 331-343). Waxmann.
Chiou,V. & Klonari, A. (2019). Learning Mobilities and Equity Issues: A Case Study of a Greek Higher Education Institution. In V. Chiou, O. Holz, N. Oruc Erturk & F. Shelton (Eds.), International Insights: Equality in Education, (pp. 31-48). Munster: Waxmann.
Χίου, Β. & Ζήση Α.(2018). Η εκτίμηση της κοινωνικής συμπεριφοράς παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η ψυχομετρική αξιολόγηση των Preschool and Kindergarten Behavior Scales – 2 του K. Merrell στην Ελλάδα. Στο Β. Παπαβασιλείου, Ν. Ανδρεαδάκη, Γ. Παπαδομαρκάκης, & Μ. Καϊλα (επιμ.), Αειφορία, Αειφόρος Ανάπτυξη, Φύση και Ανθρώπινη Φύση: Ο Κόσμος μας; Quo Vadis? (σελ. 226-242). Αθήνα: Διάδραση.
Χίου, Β., & Ζήση Α.(2017). Η καλλιέργεια της συνεργατικής ικανότητας ως βασικός παράγοντας της κοινωνικής βιωσιμότητας: Η παιδαγωγική οπτική. Στο Β. Παπαβασιλείου, Π. Φωκιάλη, Ε. Νικολάου, Δ. Μαντζάνος, & Μ. Καϊλα (σσ. 175-186). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση". ISBN: 978-618-81027-3-6
Χίου, Β., Ξανθάκου, Γ., Ζήση, Α., & Ανδρεαδάκης, Ν. (2007). Ψυχική υγεία και εκπαιδευτικός σχεδιασμός: Εφαρμογή εκπαιδευτικού προγράμματος προαγωγής ψυχικής υγείας σε νηπιαγωγεία. Στο Φ. Καλαβάσης & Α. Κοντάκος (Eπιμ.), Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (σσ. 282-297), Αθήνα: Ατραπός.
Χίου, Β., Ζήση, Α., Ξανθάκου, Γ., & Καΐλα, Μ. (2005). Προαγωγή ψυχικής υγείας: Παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο Α. Ζήση, Ν. Πολεμικός, Μ. Καΐλα (Επιμ.), Ψυχική Υγεία (σσ. 124-149). Αθήνα: Ατραπός.
Επιμέλειες Συλλογικών Τόμων (Edited Books)
Chiou, V., Geunis, L., Holz, O., Oruc Erturk, N., Ratkowska-Pasikowska, J., & Shelton, F. (Eds.). (2023). Contemporary Challenges in Education. Paradoxes and Illuminations. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4697-7.
Brumen, M., Chiou, V., Schüssler, R., & Holz, O. (Eds.). (2023). Welcoming international teachers at school – A guide for mentors, principals and the school community. Bielefeld: Bielefeld School of Education (BiSEd), Projekt "International Teachers for Tomorrow’s School" (ITTS). https://doi.org/10.4119/unibi/2978118 ISBN: 978-3-943363-08-1
Brumen, M., Chiou, V., Schüssler, R., & Holz, O. (hrsg.). (2023). Internationale Lehrkräfte in der Schule willkommen heißen – Eine Handreichung für Mentor*innen, Schulleitungen und das Kollegium. Bielefeld: Universität Bielefeld, BiSEd, International Teachers for Tomorrow’s School (ITTS). https://doi.org/10.4119/unibi/2978243 ISBN: 978-3-943363-09-8
Oruc Erturk, N. & Yurekli, A. (Eds.). (2023). Inclusive Education. Definition and Conceptual Framework. Book series: Voices From the Classroom, Vol. 2 (Eds., V. Chiou, L. Geunis, O. Holz, N. Oruc Erturk, J. Ratkowska-Pasikowska, & F. Shelton). Waxmann. ISBN 978-3-8309-4598-7.
Chiou, V., Geunis, L., Holz, O., Oruc Erturk, N., & Shelton, F. (Eds.) (2021). Voices from the Classroom: A Celebration of Learning. Munster: Waxmann. ΙSBN 978-3-8309-4103-3.
Chiou, V., Holz, O., Oruc Erturk, N., & Shelton, F. (Eds.) (2019). International Insights: Equality in Education. Munster: Waxmann. ΙSBN 978-3-8309-4022-7.
Βιβλιοκρισίες από:
- Ariel Chapman (2020): International insights: equality in education, Journal of Education for Teaching, DOI: 10.1080/02607476.2020.1841474
- David F. J. Campell (2020): Ζeitschrift für hochschulrecht, hochschulmanagement und hochschulpolitik, Vol, 19, Issue 2, pp. 70-79 https://elibrary.verlagoesterreich.at/article/99.105005/zfhr202002007001
Επιμέλεια Πρακτικών Συνεδρίων
Chiou, V., Geunis, L., Holz, O., Oruc Erturk, N., Ratkowska – Pasikowski, J., & Shelton, F. (Eds.) (2024). Conference Booklet: 4th International Perspectives on International Perspectives in Education. Voices from the Classroom (24-25 May, University of the Aegean, Department of Geography, Mytilene, Greece). ΙSBN 978-1-915630-03-2 https://ipieconference.org/wp-content/uploads/2024/05/4th-International-Conference-1.pdf
Τερκενλή, Θ., Ζούρος, Ν., Χίου, Β., & Ρούσσου, Ο. (Επιμ.) (2022). Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου Γεωγραφίας «Η Γεωγραφία σε έναν κόσμο που Αλλάζει» (2-4 Ιουνίου 2021, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Λέσβος). ΙSBN 978-618-86408-0-1 https://doi.org/10.26215/heal.cd9y-gt59
Chiou, V., Geunis, L., Holz, O., Oruc Erturk, N., Ratkowska-Pasikowska, J., & Shelton, F. (Eds.) (2022). Conference Booklet: 3rd International Perspectives on International Perspectives in Education. Voices from the Classroom (8-9 April, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium). ΙSBN 978-3-8309-4562-8 https://ipieconference.org/files/IPIE22_BOOKLET.PDF
Chiou, V., Geunis, L., Holz, O., Oruc Erturk, N., & Shelton, F. (Eds.) (2020). Conference Booklet: 2nd International Perspectives on International Perspectives in Education. Voices from the Classroom (1-2 October, University of the Aegean. Mytilene). ΙSBN 978-3-8309-4296-2 http://ipie2020.org/wp-content/uploads/2020/09/Book-of-Abstract-IPiE2020-2.pdf
Tsiaousi, P. & Chiou, V. (2024). Teacher voices on teaching students with a refugee background in Greece. International Journal of Educational Research, 127, 102432. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102432
Sideri, M. & Chiou, V. (2021). University Students’ First Experiences from Online Courses in Covid-19 period. European Journal of Education Studies, 8(8), 210-228. Doi: 10.46827/ejes.v8i8.3853
Chiou, V. & Sideri, M. (2021). “Social Media Are Not Necessary for Our Work”. Social Media Usage Practices by Primary School Teachers. A Greek Case Study. International Journal of Education, 9(1), 25-41. Doi: 10.5121/ije.2021.9103
Ζήση Α. & Χίου, Β. (2015). Υλικές συνθήκες, κοινωνικό κεφάλαιο και ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων: Μια σύντομη επισκόπηση. Ψυχολογία, 22 (1), 30-35.
Χίου, Β., Ζήση , Α., Ξανθάκου, Γ., Σαπουνά, Μ., & Καΐλα , Μ. (2013). Η εφαρμογή του προγράμματος προαγωγής ψυχικής υγείας «Μπορώ να Λύσω το Πρόβλημα» στην Ελλάδα: Αποτελέσματα του πρώτου χρόνου. Ψυχολογία, 20 (1), 54 -67.
Χίου, Β., Ζήση, Α., Ξανθάκου, Γ., Καίλα, Μ. (2006). Η προαγωγή ψυχικής υγείας ως εκπαιδευτικό εργαλείο σε νηπιαγωγείο: Η περίπτωση του προγράμματος ‘Μπορώ να λύσω το Πρόβλημα’. Θέματα Ειδικής Αγωγής, 31, 29-38.
Χίου, Β. (2016). Προαγωγή Ψυχικής Υγείας σε Παιδιά Ηλικίας 4-6 ετών. Εφαρμογή του προγράμματος «Μπορώ να Λύσω το Πρόβλημα σε νηπιαγωγεία στην Ελλάδα. (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος.
Ερευνητικές αναφορές
Schüssler, R., Chiou, V., Beaujean, L., Auner, N., Aleksandrovich, M., Brumen, M., D’Herdt, K., Duh, M., Herzog, J., Holz, O., Hopton, C., Oruç Ertürk, N., Petracou, e., Petursdottir, G., & Grzegorz Piekarsk. (2023) We always learn something new from each other” – Documentation of the project International Teachers for Tomorrow’s School (ITTS). Bielefeld: Univ. Bielefeld, Fakultät für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.4119/unibi/2981887
Ανακοινώσεις σε συνέδρια και αναρτημένες ανακοινώσεις
Holz, O. & Chiou, V. Active Citizenship Education: First results of a comparative analysis between Flanders and Greece. Presentation at the 4th International Conference on International Perspectives in Education, University of the Aegean, Dept. of Geography, Mytilene, Lesvos, Greece, 24th - 25th May 2024. Conference Booklet. ΙSBN 978-1-915630-03-2.https://ipieconference.org/wp-content/uploads/2024/05/4thM International-Conference-1.pdf
Galindo, M. F., Chiou, V., & Mantel, P. Good health and well- being: Developing good practices to promote Sustainable Development Goals (SDG). Presentation at the 4th International Conference on International Perspectives in Education, University of the Aegean, Dept. of Geography, Mytilene, Lesvos, Greece, 24th - 25th May 2024. Conference Booklet. ΙSBN 978-1-915630-03-2 https://ipieconference.org/wp-content/uploads/2024/05/4th-International-Conference-1.pdf
Petanidou, T., Bakas, M., Biniou, E., Chiou, V., Chourmouziadi, A., Chroni, A., Dimitrakopoulos, P., Kantsa, A., Maniatopoulos, K., Theofanellis, T., Tzannetou, M., & Galloni, M. (2023, October 16-20). Wild bees and other pollinators of my homeplace: a drawing competition as a conservation learning tool. [Poster]. XII European Congress of Entomology (ECE 2023). Heraklion, Crete, Greece.
Πετανίδου, Θ., Τζαννέτου, Μ., Χρόνη, Α., Δημητρακόπουλος, Π., Θεοφανέλλης, Τ., Καντσά, Α., Μανιατόπουλος, Κ., Μπάκας, Μ., Μπίνιου, Ε., Χίου, Β., Χριστοδούλου, Κ., Χουρμουζιάδη, Α. (2023, Οκτώβριος 4-7). Άγριες μέλισσες και άλλοι επικονιαστές στα λουλούδια του τόπου μου: ένας διαγωνισμός ζωγραφικής ως εργαλείο μάθησης. [Αναρτημένη Ανακοίνωση]. 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οικολογίας, Η Οικολογία στην Ανθρωποκαίνο Εποχή. Πάτρα, Ελλάδα.
Alpochoritis, C., Chiou, V., & Stafidas, D. The effectiveness of Geo-comics as an instructional tool: A case study of teaching Geography in a Greek school. Presentation at the 3rd International Conference on International Perspectives in Education, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgium, 8th - 9th April 2022. Conference Booklet ΙSBN 978-3-8309-4562-8 https://ipieconference.org/files/IPIE22_BOOKLET.PDF
Sideri, M. & Chiou, V. Primary school teachers’ social media practices. A case study. Presentation at the 2nd International Conference on International Perspectives in Education, University of the Aegean, Mytilene, Greece, 1st -2nd October 2020. Conference Booklet http://ipie2020.org/wp-content/uploads/2020/09/Book-of-Abstract-IPiE2020-2.pdf (ISBN 978-3-8309-4296-2)
Chiou, V., Xanthacou Y., Zissi Α., Kaila M. Promotion of mental health and creative thinking in preschoolers in Greece. Poster presented at the 26th International Congress of Applied Psychology, Athens, 16th -21st July, 2006
Χίου, B., Ζήση, A., Ξανθάκου, Γ., Καϊλα, Μ. Προαγωγή Ψυχικής Υγείας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στην Ελλάδα. Αναρτημένη ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Προαγωγής και Αγωγής Υγείας, Αθήνα, Δεκέμβριος, 2005.
Δημοσιευμένα κείμενα σε ιστολόγια (Blog posts)
Chiou, V. (2024, May 30). Student Communities and Student Councils: A stage for Active Citizenship. Active Citizen Compass. https://activecitizencompass.eu/student-communities-and-student-councils-a-stage-for-active-citizenship/
Sideri, M. & Chiou, V. (2023, February 6). A fairytale with Drag Queens. All Inc! Building LGBT+ friendly schools across Europe. https://allinc.eu/2023/02/06/a-fairytale-with-drag-queens/
Chiou, V. (2023, October 22). ITTS project meets at sLOVEnia! ITTS-International Teachers for Tomorrow’s School. https://itts-europe.org/news/itts-project-meets-at-slovenia
Sideri, M. & Chiou, V. (2022, May 16). Now we can all donate blood. All Inc! Building LGBT+ friendly schools across Europe. https://allinc.eu/2022/05/16/now-we-can-all-donate-blood/
Chiou, V. & Petracou, E. (2021, September 16). Meet the Team: Lesvos! ITTS-International Teachers for Tomorrow’s School. https://itts-europe.org/news/itts-project-meets-at-slovenia
Chiou, V. & Sideri, M. (2021, June 14). Sexuality Education. Greece moving one step forward. All Inc! Building LGBT+ friendly schools across Europe. https://allinc.eu/2021/06/14/sexuality-education-greece-moving-one-step-forward/
Chiou, V. & Sideri, M. (2021, February 21). When coming out reduces personal freedoms. All Inc! Building LGBT+ friendly schools across Europe. https://allinc.eu/2021/02/25/when-coming-out-reduces-personal-freedoms/
Γραφείο: ΓΕΩ Α10
Ώρες γραφείου: Τρίτη & Πέμπτη 09.00-11.00
Kατόπιν συνεννόησης:
e-mail: b.xiou@aegean.gr