Το Τμήμα Γεωγραφίας γιορτάζει 30 χρόνια Ακαδημαϊκής Αριστείας, Πρωτοπορίας στην Εκπαίδευση και Κοινωνικής Προσφοράς

Το Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κλείνει φέτος 30 έτη πλούσιου έργου στην Εκπαίδευση, στην Έρευνα και Καινοτομία, αλλά και στην προσφορά του στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία. 

LEARN MORE

Undergraduate Studies

Geography in a modern interdisciplinary field of learning and research examines the importance of space in the analysis and understanding of contemporary social and environmental problems, questions and challenges, with methodologies from both the social and positive sciences and makes use of new technologies.

LEARN MORE

Postgraduate Studies

Four Master's Degrees: (1) Geography and Applied Geoinformatics, (2) Human Geography, Development and Spatial Planning, (3) Natural Hazards and Disaster Management (Inter-Institutional), (4) ISLANDS : Islands and Sustainability (Erasmus - Mundus Masters Degree).

LEARN MORE

Doctoral Studies

The preparation of a Doctoral Diploma concerns Greeks or foreigners, university graduates, MDE holders of the country or an equivalent foreign university in the same or related subjects.

LEARN MORE

News

Εγκαίνια έκθεσης
Διαβάσε όλο το άρθρο:

Academic Staff

Κίζος Αθανάσιος
Καθηγητής

Γεωγραφία της υπαίθρου

Χωριανόπουλος Ιωάννης
Καθηγητής

Κοινωνική Γεωγραφία με έμφαση στον Ευρωπαϊκό Χώρο

Βαΐτης Μιχαήλ
Καθηγητής

Πληροφορική με έμφαση στις Βάσεις Γεωγραφικών Δεδομένων

Ζούρος Νικόλαος
Καθηγητής

Φυσική Γεωγραφία με έμφαση στη Γεωμορφολογία - Γεωτεκτονική και Γεωδυναμική

Ιωσηφίδης Θεόδωρος
Καθηγητής

Μέθοδοι στις Κοινωνικές Επιστήμες

Καλαμποκίδης Κώστας
Καθηγητής

Γεωγραφία των Φυσικών Καταστροφών με έμφαση στη χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS)

Κορρές Γεώργιος
Καθηγητής

Οικονομική του Χώρου

Πετανίδου Θεοδώρα
Καθηγήτρια

Οικολογία – Οικογεωγραφία

Σιδηρόπουλος Γεώργιος
Καθηγητής

Ιστορική Γεωγραφία & Γεωπολιτική

Σουλακέλλης Νικόλαος
Καθηγητής

Θεματική Χαρτογραφία

Τερκενλή Θεανώ
Καθηγήτρια

Ανθρωπογεωγραφία/ Πολιτισμική Γεωγραφία, Το Πολιτισμικό Τοπίο, Γεωγραφία του Τουρισμού (Επιστήμη του Τουρισμού)

Γαβαλάς Βασίλειος
Αναπληρωτής Καθηγητής

Ανθρωπογεωγραφία με έμφαση στην Πληθυσμιακή Ανάλυση

Γκιάλης Στέλιος
Αναπληρωτής Καθηγητής

Περιφερειακή Γεωγραφία και Ανάπτυξη

Καβρουδάκης Δημήτριος
Αναπληρωτής Καθηγητής

Γεωγραφική Ανάλυση

Πετράκου Ηλέκτρα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Πολιτική Γεωγραφία-Γεωπολιτική

Πετροπούλου Χρυσάνθη
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Αστική Γεωγραφία

Τσιλιμίγκας Γεώργιος
Αναπληρωτής Καθηγητής

Πολεοδομικός και Χωροταξικός Σχεδιασμός

Tscheulin Thomas
Επίκουρος Καθηγητής

Χωρική Οικολογία και Βιογεωγραφία

Αναγνώστου Σπύρος
Επίκουρος Καθηγητής

Χωρικός και Αναπτυξιακός Σχεδιασμός

Κωστοπούλου Ευθυμία
Επίκουρος Καθηγήτρια

Φυσική Γεωγραφία - Κλιματολογία

Κλωνάρη Αικατερίνη
Ομότιμη Καθηγήτρια

Διδακτική της Γεωγραφίας

Βασιλάκος Χρήστος
Ε.ΔΙ.Π.

Γεωπληροφορική και Φυσική Γεωγραφία

Ρούσσου Όλγα
Ε.ΔΙ.Π.

Φυσική Γεωγραφία - Περιβάλλον

Χίου Βάνα
Ε.ΔΙ.Π.

Παιδαγωγική Ψυχολογία

Νικολαρέα Αικατερίνη
Ε.Ε.Π.

Αγγλική Γλώσσα

Our students

Alumni Career Profiles

Geography examines the importance of space and spatial variation in understanding contemporary social and environmental problems, questions and challenges. Geographical analysis draws methodologies from both social and positive sciences, utilizes new technologies, thus constituting a modern interdisciplinary field of learning and research.

Knowledge / Skills / Abilities

Upon obtaining the degree of the Department of Geography, the graduate is expected to:

  • 1. To acquire a geographical way of thinking, in order to recognize, describe, analyze and interpret contemporary environmental and socio-economic phenomena at the local, regional, national and global level. Also, to emphasize the spatial dimension of anthropogenic/social phenomena and to analyze the active role that space plays in their creation and reproduction.
    2. To be able to utilize the above knowledge and skills in the analysis, evaluation, documentation, organization and synthesis of population, demographic, social, cultural, economic and political phenomena.
    3. To analyze and interpret the mutual interaction of space with human activities, social relations and practices and their changes synchronously and through time.
    4. To perceive, evaluate, analyze and interpret the basic principles of the natural environment, and in particular the elements and processes of the geosphere, hydrosphere, atmosphere, biosphere and their physical and ecological interactions.
    5. To distinguish, analyze and capture environmental pressures and disasters.
    6. To collect, process and analyze qualitative and quantitative data for the study of natural and social phenomena. To be able to effectively use appropriate software systems for this purpose (such as, for example, Statistical and Geographical Information Systems).
    7. To interpret and create maps and other representations of geographic information.
    8. To judge and evaluate spatial development theories and to be able to quantitatively and qualitatively analyze the main points and geographical dimensions of contemporary socio-economic activities and phenomena, the balanced and uneven development of space and the geographical aspects of globalization.
    9. To know theoretical approaches to spatial and urban planning, their implementation mechanisms and institutions, and to develop knowledge and skills in the use of basic techniques of urban and regional analysis.
    10. To prepare, or participate in scientific groups that prepare, environmental, spatial planning, regulatory, urban planning, topographical, spatial, economic and social studies.
    11. To staff and participate in research groups on natural and man-made geographical issues.
    12. Be able to teach courses related to Geography in Secondary and Post-Secondary Education (indicative: Geography, Geography/Geology, Digital Cartography, Geoinformatics Applications).
    13. To possess critical thinking and responsibility when dealing with scientific problems and to have the ability to present them in writing and orally.
    14. To acquire the social and individual skills that allow him/her to participate and cooperate constructively in groups.
    15. Be digitally literate to effectively use basic IT applications.
Employment Prospects

Graduates can be employed

  • in the preparation of development, spatial planning, urban planning, tourism and cartographic studies
  • in the organization and management of geographic information and application of remote sensing methods and Geographic Information Systems and data analysis
  • as business consultants in matters of location and relocation of activities, utilization of incentives for regional development and decentralization, market research, evaluation of incentives, tourism development, etc.
  • in the production of cartographic, touristic and other geographical information
  • in the management of natural resources and the preparation of environmental protection and environmental impact studies
Professional Rights/PE to which it belongs
  • The professional qualification of the graduates of the Department of Geography of the University of the Aegean who are defined as "graduate geographers" is described in sub no. 147 Presidential Decree published in Official Gazette 124/04.06.2002.
  • In addition, with Law 3687/2008 (Government Gazette 159/A/2008) the inclusion of Geographers in the teaching branch of Category PE04.05 Natural Science Teachers was guaranteed, making it possible for them to participate in the ASEP competition and to be hired as permanent teachers staff in Secondary Education, as well as their inclusion in the tables of substitutes and hourly wages in the sector PE04.05 (teachers of Natural Sciences and especially Geologists).
  • Additionally, graduates of the Department of Geography can participate in ASEP Announcements for the filling of Administrative-Finance PE positions in order of priority because the degree they hold is based on studies that fully cover the academic subject of the degrees explicitly mentioned in relevant announcements (indicatively "Economic and Regional Development (title code 101)", and is an equivalent title of a local school, corresponding specialty.
Εργασία στο δημόσιο τομέα
  • Ministries
  • Regions
  • Local Government (Municipalities)
  • Services of the European Union and International Organizations
  • Institutions of Higher Education
  • Research centers
  • Military Schools
  • Libraries, Documentation Centers and Data Management Services
  • Statistical Service
  • Municipal Enterprises
  • In education: the inclusion of Geographers in the teaching sector (PE04.05) makes it possible for them to participate in the ASEP competition and to hire them as permanent teaching staff in Secondary Education. Also, Geographers can apply for inclusion in the tables of substitutes and hourly wages, and they are included in the sector PE04.05 (teachers of Natural Sciences and especially Geologists).
Work in the private sector

Geographers can be employed in private sector services in matters generally related to spatial analysis and object management such as:

  • cartographic studies
  • διαχείριση και ανάπτυξη G.I.S. συστημάτων και γεωγραφικών δεδομένων
  • ανάπτυξη, διαχείριση και εφαρμογή γεωγραφικών βάσεων δεδομένων
  • χωρική ανάλυση φαινομένων και διεργασιών
  • μελέτες αστικής, περιφερειακής και αγροτικής ανάλυσης και ανάπτυξης
  • χωροταξικές και πολεοδομικές μελέτες
  • τοπικά αναπτυξιακά προγράμματα και μελέτες
  • περιβαλλοντικές, δημογραφικές, κοινωνικές, οικονομικές μελέτες
  • μελέτες διαθεσιμότητας και διαχείρισης φυσικών πόρων
  • μελέτες τουριστικής ανάλυσης και ανάπτυξης
  • μελέτες χωροθέτησης επιχειρήσεων, βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων, τεχνολογικών πάρκων, υπηρεσιών και εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας και κοινωνικής υποδομής (σχολεία, νοσοκομεία, πάρκα, κατοικίες)
  • μελέτες σκοπιμότητας και επιχειρηματικά σχέδια
  • έρευνες αγοράς
  • διαμόρφωση πολιτικής σε θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομικά, διεθνών σχέσεων