ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ



(1) Γενικά

Σχολή:Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα:Γεωγραφίας
Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:ΓΕΩ 425Εξάμηνο σπουδών:Η
Τίτλος Μαθήματος:Γεωγραφία του Αναπτυσσόμενου Κόσμου
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διάλεξη3
Σύνολο Μαθήματος5
Τύπος Μαθήματος:
Προαιρετικό
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://geography.aegean.gr/pps/index.php?content=0&lesson=425


(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές αναμένεται να έχουν κατανοήσει τις τελείως διαφορετικές συνθήκες διαβίωσης σε άλλα μέρη του πλανήτη, όπου όμως κατοικεί η πλειοψηφία του πληθυσμού της γης. Το δίπολο ανάπτυξη-υπανάπτυξη είναι κεντρική έννοια του μαθήματος. Μέσα από αυτή την έννοια και τη πραγμάτευσή της στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές θα είναι σε θέση να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων όπως

  • Πόσο σημαντική είναι η οικονομική ανάπτυξη για την μείωση της θνησιμότητας;
  •  
    Γιατί η γονιμότητα ήταν μέχρι πρόσφατα υψηλή σε παραδοσιακές κοινωνίες;
  •  
    Ποιες είναι οι κύριες συνέπειες των μεταναστευτικών ρευμάτων από τις αναπτυσσόμενες στις αναπτυγμένες χώρες;
  •  
    Ποιες είναι οι επιπτώσεις ενός άνισα αναπτυγμένου κόσμου στην παγκόσμια οικονομία και κοινωνία;

Γενικές Ικανότητες

  1. Aναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

  2. Αυτόνομη εργασία

  3. Ομαδική εργασία

  4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

  5. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης


(3) Περιεχόμενο Μαθήματος

Ο «Τρίτος Κόσμος» από γεωπολιτικός όρος της εποχής του ψυχρού πολέμου, κατέληξε να χρησιμοποιείται σήμερα για να διαχωρίσει κατά κύριο λόγο τις φτωχιές από τις πλούσιες χώρες. Στην αυγή του 21ου αιώνα τα 5/6 του πληθυσμού της γης ζουν σε συνθήκες ένδειας και εξαθλίωσης. Οι αιτίες και η περιγραφή αυτής της παγκόσμιας ανισότητας αποτελούν το αντικείμενο αυτού του μαθήματος. Το μάθημα θα μπορούσε να έχει τίτλο «Γεωγραφία της υπανάπτυξης». Γίνεται μια σύντομη επισκόπηση των αιτιών (ιστορικών, γεωπολιτικών, δημογραφικών) που οδήγησαν την Αφρική, τη Λατινική Αμερική, ένα μεγάλο μέρος της Ασίας και περιοχές της Ωκεανίας, στην οικονομική υπανάπτυξη και την πολιτική υποτέλεια. Εξετάζονται τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού τους, η οικονομική και κοινωνική τους ανάπτυξη, η αστικοποίηση, η εξωτερική πολιτική των χωρών αυτών και οι μελλοντικές προοπτικές τους.

(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης:
Με φυσική παρουσία
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
Internet, Μηχανές αναζήτησης
Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διάλεξη39
Εκπόνηση εργασιών35
Μη επιβλεπόμενη μελέτη30
Εκπαιδευτική εκδρομή12
Αξιολόγηση προόδου/Εξετάσεις6
Σύνολο Μαθήματος122
Αξιολόγηση Φοιτητών


(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Ρούσσος Σ., Σκλιας Π. Σωτηρόπουλος Δ., Χουλιάρας Αστ. (2005) Ο Τρίτος Κόσμος. Πολιτική, κοινωνία, οικονομία, διεθνείς σχέσεις. Παπαζήση, Αθήνα.
  2. Williams G., Meth P., Willis K. (2009) Geographies of Developing Areas. Routledge, London and New York.

  3. McMahoc R. (2007) Ο Ψυχρός Πόλεμος. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.

  4. Ferro M. (1997) Colonization: A Global History. Routledge, London.

  5. Dickenson J. et al. (1996) The Geography of the Third World. Routledge, London.

  6. Jouve E. (1991) Ο Τρίτος Κόσμος. Χατζηνικολή, Αθήνα.

  7. Μοδινός Μ. (1988) Από την Εδέμ στο Καθαρτήριο. Εξάντας, Αθήνα.

  8. Ψυρούκης Ν. (1978) Ιστορία της Αποικιοκρατίας. Επικαιρότητα, Αθήνα.